تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۵۴۳
کد خبر: ۹۶۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با افزایش ظرفیت تیکنرهای باطله تغلیظ مس سرچشمه محقق می‌شود

صرفه‌جویی یک‌ونیم میلیارد تومانی ماهانه در مصرف آب

می متالز - «حسن محمودآبادی»، مجری پروژه توسعه تغلیظ سرچشمه گفت: با افزایش ظرفیت تیکنرهای باطله، براساس محاسبات اولیه‌ای که انجام دادیم بیش از پنجاه میلیون تومان در روز صرفه‌جویی آب خواهیم داشت که ماهانه این رقم صرفه‌جویی به یک‌ونیم میلیارد تومان می‌رسد.
صرفه‌جویی یک‌ونیم میلیارد تومانی ماهانه در مصرف آب

به گزارش می متالز، مجری پروژه توسعه تغلیظ سرچشمه با اعلام این خبر، درباره پروژه افزایش ظرفیت تیکنرهای باطله، گفت: این پروژه شامل افزایش ظرفیت سه تیکنر به‌اضافه نصب تجهیزات مرتبط با آن مانند سیستم فلوکولنت و اتاق کنترل است و بعد از این‌که اتاق کنترل در تیکنرها راه‌اندازی شود، سیستم کنترل همه تیکنرها و پمپ‌خانه آب برگشتی از‌طریق این سیستم انجام می‌شود.
وی با بیان این‌که قرارداد انجام این پروژه در دوم بهمن‌ماه سال گذشته منعقد شد و مدت زمان انجام این پروژه سه‌سال در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: درحالی‌که تنها یک‌سال از انعقاد قرارداد می‌گذرد، تیکنر باطله یک و سیستم فلوکولنت به بهره‌برداری رسیده است؛ همچنین بخشی از تجهیزات برای افزایش ظرفیت تیکنرهای 2و4 نیز رسیده است.
مجری پروژه توسعه تغلیظ سرچشمه تصریح کرد: از لحاظ زمانی، 33درصد از زمان قرارداد پشت سر گذاشته شده است، اما پیشرفت فیزیکی پروژه 60درصد یعنی حدود دو برابر است که نکته مثبتی است و پیش‌بینی می‌کنیم این پروژه تا پایان سال 97 به بهره‌برداری کامل برسد.
محمودآبادی با قدردانی از مجموعه‌های بهره‌برداری‌، پشتیبانی، توسعه و پیمانکار افزایش ظرفیت تیکنرها اظهار داشت: واحد تغلیظ مجتمع مس سرچشمه، پنج تیکنر دارد که تیکنرهای 2،1و3 از زمان راه‌اندازی کارخانه بوده است و تیکنر4 در زمان فاز یک توسعه تغلیظ و تیکنر5 در فاز سه توسعه تغلیظ ساخته شده است.
وی با بیان این مطلب که در فاز سوم توسعه تغلیظ، تیکنر3 افزایش ظرفیت داشته است، افزود: در این پروژه تیکنرهای 1، 2 و 4 افزایش ظرفیت می‌یابند و افزایش ظرفیت به این‌گونه است که قبلاً هرکدام از این تیکنرها 550 تا 600 تن خاک (دوغاب) ظرفیت داشتند که با افزایش ظرفیت آن‌ها، این ظرفیت به 1200 تن خواهد رسید.
مجری پروژه توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه به کمبود آب در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون، میانگین دانسیته که به مجموعه طرح جامع آب می فرستیم 40درصد جامد است که پس از افزایش ظرفیت تیکنرها، آن‌ها می‌توانند تا 46درصد جامد را در تغلیظ تأمین کنند که وقتی درصد جامد ته‌ریز در تیکنرها بالاتر برود، آب‌گیری از تیکنرها بیشتر و دوبرابر می‌شود.
مجری پروژه توسعه تغلیظ سرچشمه با اشاره به این‌که رسوب‌زدایی خط لوله 48 اینچ آب برگشتی در اورهال گذشته تغلیظ صورت گرفت، ادامه داد: در این خط که حدود 1500 متر طول و 48 اینچ قطر آن است، از ابتدای راه‌اندازی آن، رسوب‌زدایی به این شکل انجام نشده بود؛ در این کار حدود 550 مترمکعب رسوب از لوله خارج شد که باعث شد نهایتاً دو پمپ آب برگشتی را کم کنیم و بدین‌ترتیب تعداد پمپ‌های برگشتی در حال کار را از 10 عدد به 8 پمپ کاهش دادیم.
محمود‌آبادی با بیان این‌که این کار، اقدامی حساس و مهم بود، افزود: با رسوب‌زدایی از این خط لوله، روزانه یک میلیون و 800هزار تومان برق کمتر مصرف می‌کنیم که عدد بزرگی است و از نظر ریالی حدود 54 میلیون تومان در ماه با این اقدام صرفه‌جویی در مصرف برق داریم.
وی به دیگر اقدامات این واحد نیز اشاره و بیان کرد: پروژه آب‌گیری و بشکه‌پرکنی مولیبدن، 28 فروردین امسال راه‌اندازی شد و بعد از شش‌ماه بهره‌برداری آزمایشی، در 23 مهرماه تحویل موقت شد، به بیان دیگر، این پروژه نیز حدود 9ماه است که بهره‌برداری شده است. همچنین، پروژه پذیرش آهک نیز از مردادماه امسال در حال بهره‌برداری است که در آبان‌ماه سال جاری تحویل موقت شده است.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده