تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۴۱
بازدید: ۳۷۲
کد خبر: ۹۶۶۱
سرویس خبر : محیط زیست

جایگاه ذوب آهن اصفهان از نظر شاخص های زیست محیطی روبه رشد و ارتقاء است

می متالز - حسین هادی مدیر ایمنی بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اصفهان در 29 دی ماه روز ملی هوای پاک با خبرنگاران به گفت و گو پرداخت.
جایگاه ذوب آهن اصفهان از نظر شاخص های زیست محیطی روبه رشد و ارتقاء است

به گزارش می متالز، وی ضمن گرامی داشت این روز، در  تشریح اقدامات زیست محیطی در صنعت فولاد کشور گفت : ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در کشور، در راستای مسئولیت های اجتماعی خود در حوزه محیط زیست و همچنین در راستای خط مشی زیست محیطی شرکت با تعریف و انجام برنامه های بهبود در این حوزه در قالب پروژه های بازسازی ، بهینه سازی و نوسازی در بخش های هوا ، آب و پساب و پسماند اقدامات بسیار موثر و کار آمدی در حوزه حفاظت از محیط زیست برداشته است. با اشاره به اهم اقدامات زیست محیطی انجام گرفته دربخش های کنورتورها ی ناحیه فولادسازی،  کوره بلند وککسازی ، در خصوص اقدامات جدید این شرکت  گفت:  نصب و راه اندازی سیستم تصفیه غبار ناحیه برش خرسک ، تعریف اقدامات اصلاحی تکمیلی بر روی سیستم های تصفیه غبار آگلوماشین های بخش آگلومراسیون و طرح های در دست اقدام در خصوص بازیافت محصولات میانی کک سازی از جمله جدید ترین فعالیت های زیست محیطی ذوب آهن اصفهان است .

مدیر ایمنی بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اصفهان در ادامه گفت : با توجه به موقعیت استقرار شرکت ذوب آهن اصفهان (فاصله حدود km40 تا شهر اصفهان)، فاکتورهای هواشناسی (سرعت و جهت وزش بادهای غالب) ، میزان و نرخ انتشار آلاینده ها و همچنین با توجه به کلیه عوامل مؤثر در نحوه پراکنش آلاینده ها، عوامل آلاینده احتمالی تولیدی توسط فرآیندهای این شرکت  نمی تواند بر کیفیت هوای  کلان شهر اصفهان مؤثر باشد.

هادی تصریح کرد: مطالعات انجام گرفته درخصوص میزان انتشار و نحوه پراکنش عوامل آلاینده از جمله مدلسازی نحوه پراکنش آلاینده ها نشان می دهد که فرایند تولید این شرکت نمی تواند شهر اصفهان را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین بر اساس سوابق گذشته نتایج حاصل از پایش ها و اندازه گیری های کیفیت هوای محیطی توسط ایستگاه پایشگر آنلاین کیفیت هوا مستقر در این شرکت و سایر ایستگاه های مستقر در شهرستان های مجاور، حاکی از آن است که شاخص کیفیت هوا AQI در مناطق اطراف شرکت و همچینن شهرستان های مجاور از شاخص کیفیت هوای شهر اصفهان در وضعیت مناسب تر و سالم تری قرار دارد. این در حالی است که اگر این ادعا صحت داشت که فعالیت های این شرکت می تواند شهر اصفهان را تحت تأثیر قرار دهد  می بایست مناطق و شهرهای مجاور شرکت در مقایسه با شهر اصفهان بیشتر تحت تأثیر قرار گیرند و شاخص کیفیت هوا در این مناطق در وضعیت ناسالم تری نسبت به شهر اصفهان باشند در صورتیکه وضع به این صورت نیست  که این خودگواه بر عدم تأثیر پذیری هوای شهر  اصفهان از فعالیت های این شرکت می باشد . وی عمده مشکل آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور و از جمله شهر اصفهان را سیستم های حمل و نقل با سهمی حدود  70%  دانست.

وی در ادامه با بیان خدمات زیست محیطی ارائه شده توسط شرکت ذوب آهن اصفهان به جامعه اطراف در جهت رفع معضلات زیست محیطی شهرهای مجاور از جمله پروژه انتقال پساب تصفیه خانه شهرستان زرین شهر  جهت آبیاری فضای سبز غیر مثمر شرکت، افزود: از آنجاییکه شهرستان لنجان به عنوان یکی از قطب های بزرگ صنعتی ، خدماتی و کشاورزی استان و حتی کشور با انواع کارخانه ها ، صنایع، شهرک های صنعتی ،مراکز خدماتی و کشاورزی مختلف مطرح می باشد لذا وجود آلودگی های احتمالی در سطح شهرستان حاصل برآیند فعالیت های منابع فوق بوده و اختصاص آلودگی ها به یک صنعت خاص دور از واقعیت می باشد. همچنین با عنایت به خاصیت هم افزایی ( سینرژیستی) عوامل آلاینده زیست محیطی، وجود آلودگی های احتمالی در شهرستان می تواند  ناشی از خاصیت تشدید شوندگی عوامل آلاینده منتشره از منابع مختلف آلاینده باشد.

وی در پایان جایگاه ذوب آهن اصفهان را از نظر شاخص های زیست محیطی روبه رشد و ارتقاء تفسیر نمود و بیان داشت، حرکت به سوی تعالی زیست محیطی حرکتی تدریجی و مستمر و نتیجه برآیند فعالیت های زیست محیطی انجام گرفته توسط تک تک آحاد جامعه است. حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه یک سازمان، ارگان و واحد خاص نیست بلکه همگان در برابر آن مسئول می باشند. ایشان اظهار امیدواری نمودند با به ثمر نشستن پروژه های زیست محیطی باقی مانده شرکت به زودی شاهد ذوب آهنی پاک باشیم.

عناوین برگزیده