تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۴۹
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۹۶۶۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
در گفتگو با یکی از صاحب نظران صنعت ساختمان کشور عنوان شد:

بالاترین رضایتمندی در صنعت ساختمان با محصولات ذوب آهن اصفهان

می متالز - زلزله های اخیر کشور که با فروریختن ساختمان های نوساز همراه بود ، بار دیگر اهمیت مقاطع ساختمانی در پایداری ، استحکام و امنیت ساختمان به ویژه در هنگام این بلای طبیعی را نشان داد.
بالاترین رضایتمندی در صنعت ساختمان با محصولات ذوب آهن اصفهان

به گزارش می متالز، در این خصوص با مهندس کریمیان مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و توسعه سازه های قاب فلزی سبک (LSSI) و عضو ارشد کمیته ی تدوین آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سرد‌نورد (معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری-سازمان نظام فنی و اجرایی‌کشور)گفتگو نمودیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید :

مهندس کریمیان که مشاور ویژه‌ی صنعتی‌سازی مدیریت عملکرد و بازرسی وزارت راه و شهرسازی است در خصوص زلزله اخیر کرمانشاه و فروریختن ساختمان های نوساز که برخی علت آن را استفاده از میلگردهای چینی عنوان نمودند ، گفت : فرو ریختن ساختمان­های نوساز دلایل متعددی داشت. در بررسی­هایی که ما طی بازدید از برخی مناطق به خصوص در سر پل­ذهاب و قصرشیرین انجام دادیم ساختمان­هایی بود که در یک زمان ساخته شده بودند اما تعدادی از نظر سازه­ای دچار مشکلات اساسی شده و فرو ریختند یا دچار خسارت­های سنگین شده بودند ولی تعداد دیگری از نظر سازه­ای دچار مشکلی نشدند و بیشتر خسارات آن­ها در فرو ریختن دیوارها بود که ناشی از عدم رعایت آیین­نامه استاندارد 2800 در دیوارها است. 

 

حضور گسترده میلگردهای چینی در بازار ایران

وی افزود: برخی ساختمان­ها دارای اشکالات اجرایی بودند ، بعضی ناشی از عدم رعایت آیین ­نامه­ ها و مقررات ملی و برخی به علت استفاده از مصالح نامرغوب و غیراستاندارد. تفاوت کیفیت سازه­ای این ساختمان­ها به طور واضح و مشخص قابل تشخیص بود. اما استفاده از میلگردهای چینی که از سال­های 91 تا امروز حضور بسیار گسترده­تری در بازار ایران پیدا کرده­ و در صنعت ساختمان به کار رفته­اند یکی از دلایل اصلی مشکلات سازه­ای بسیاری است که گریبانگیر ساختار مهندسی و مردم شده است.

کارشناس امور مسکن و ساختمان سازمان بازرسی‌کل‌کشور ادامه داد : میلگردهای چینی به دلیل مقدار بالای چدن ، دارای خاصیت ترد شدگی و شکنندگی بیشتر بوده و مقاومت کششی کمتری دارند. البته بر اساس شواهد امر در بازارگردانی میلگرد چینی و فقدان نظارت بر استاندارد این میلگردها و سهولت حضور آنان در بازار و فقدان تعرفه­های گمرکی مناسب جهت ممانعت از آسیب زدن به تولید داخل، نشان می­دهد مافیای وارد کننده­ی میلگرد چینی با هدفمندی خاصی در حال دور زدن بازار داخلی هستند و خیانتی که از این لحاظ به منافع ملی کشور و جان و مال مردم ایران می­کنند قابل اغماض و اعتذار نیست.

وی اضافه کرد : ما سالانه بیش از 4 میلیون تن صادرات محصولات فولادی داریم که حاصل کیفیت محصولات ایرانی است .  نکته­ی مستور در این واقعه این است که مشتریان محصولات فولادی در مارکتینگ جهانی ، حاضر به خرید از ایران با قیمت بالاتر هستند ولی حاضر به خرید از چین به قیمت پایین­تر نشده­اند. مارکتینگ چین بر مبنای استراتژی دامپینگ استوار است و دامپینگ یعنی دقیقاً همین که با کاهش کیفیت ، قیمت را کاهش داد. حال مدیران ما همین محصولاتی را که در بازارهای جهانی مورد پذیرش واقع نشده­اند، در سبد تقاضای مهم­ترین صنایع خودمان به خصوص صنت ساختمان قرار داده اند.

عضو ارشد کمیته ی تدوین آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سرد‌نورد تصریح کرد : برای کشور ما که با خطر زلزله مواجه است ، الزام به استفاده از مصالح استاندارد مهم­ترین اصل اساسی در تأمین مصالح است و به خصوص حضور محصولات بی­کیفیت چینی در تأمین مهم­ترین عنصر مصالح ساختمانی یعنی فولاد ، موضوعی بحرانی و جدی به شمار می­رود. متأسفانه به علت فقدان دو عامل اصلی کنترل و فیلترینگ استاندارد در واردات و عرضه­ی محصولات به بازارو همچنین نظارت و بازرسی دقیق در مرحله­ی عملیات ساختمانی، هر نوع محصول بی کیفیت و غیراستانداردی از جمله محصولات چینی وارد سیکل تأمین مصالح در بازار ایران می شوند و جان و مال مردم را در معرض خطر قرار می­دهند.

 

استفاده از تیر ورق به جای مقاطع فولادی کاملاً غیرمنطقی و به دور از تفکر مهندسی است

مشاور ویژه‌ی صنعتی‌سازی مدیریت عملکرد و بازرسی وزارت راه و شهرسازی گفت : تیرآهن­های بال پهن به علت این که تحت نورد گرم شکل و فرم دهی می­شوند، دارای عملکرد و کرنشهای مقطعی حقیقی بوده و در محاسبات سازه پاسخ­دهی حقیقی دارند. اما مقاطعی که با استفاده از تیر ورق ساخته می­شوند، در عملکرد حقیقی، پاسخ­دهی واقعی نداشته و محاسبات آن­ها به نوعی مجازی تلقی می­شوند. در مقاطع ساخته شده از ورق، محاسبات بر روی مقطع انجام می­شوند اما در حقیقت این مقطع ساخته شده نیست که عملکرد نشان می­دهد بلکه ورق­های به هم جوش داده شده هستند که نقش مقطع را ایفا می­کنند. به همین علت در کرنش­های سازه­ای به طور واضح شاهد ناتوانی مقطع در تأمین الاستیسیته­ی کافی و ناتوانی از تغییر شکل­های پلاستیکو پارگی طولی در مسیر جوش و جاری شدن و خارج شدن مقطع از شکل تحت محاسباتی و پیچش­های گاه شدید به ویژه در لنگرهای برشی و مفاصل پلاستیک در لنگرهای خمشی هستیم که بر اساس شواهد و تجربیات به دست آمده از نمونه­های آزمایشگاهی و نمونه­های میدانی در اثر زلزله­ها نمی­توان منکر این نوع رفتارهای سازه­ای منفی و خطرآفرین شد. بنابر این در شرایطی که بتوان از مقاطع تیرآهن های H یا بال پهن استفاده نمود، به کار بردن مقاطع تیر ورق عملی کاملاً غیرمنطقی و به دور از تفکر مهندسی می­باشد.

 

برند نیم قرن محصولات ذوب آهن اصفهان امنیت خاطری برای  مجریان صنعت ساختمان

این عضو شوای سیاست گذاری انجمن علمی ساختمان های پایدار ایران گفت : بدون اغماض و غلوی شاید بتوان گفت معتبرترین محصولاتی که از دهه­ی 40 و به خصوص در طول تمام دهه های اخیر حضور فولاد در صنت ساختمان مورد استفاده قرار می­گیرد و اطیمنان خاطر مهندسان و مجریان را فراهم آورده برند ذوب آهن بوده است که با محصولاتی مانند تیرآهن های معمولی I- beam و در سال­های اخیر هم با یک گام درخشان در تولید تیرآهن های بال پهن H-beamکه یک نیاز مبرم و اساسی در صنعت ساختمان به شمار می­رفت توانسته است تقریباً بالاترین رضایتمندی را در صنعت ساختمان ایجاد نماید. علاوه بر تست­هایی که در کنترل نظارت انجام می­شوند و تا کنون خللی در محصولات سازه­ای ذوب آهن مشاهده نشده­اند، گواهی CE صادارت به اروپا نیز اطمینان بخشی افزونی بر محصولات ذوب آهن ایجاد می­نماید که موجب اعتماد به محاسبات سازه­ای و اطمینان خاطر از امنیت سازه­های ساخته شده را موجب می­شوند.               

 مصاحبه از: سمیه ایزدی

عناوین برگزیده