تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۹۶۶۵
سرویس خبر : انرژی

بومی سازی سیستم مولتی پمپ در تصفیه خانه آب آشامیدنی کارخانه در راستای کاهش مصرف آب

می متالز - به همت تلاشگران برق مهندسی آبرسانی پروژه MULTI PUMP در پمپ خانه آب آشامیدنی تصفیه خانه فیزیکی درشرکت سهامی ذوب آهن اصفهان طراحی، اجرا و با موفقیت راه اندازی شد.
بومی سازی سیستم مولتی پمپ در تصفیه خانه آب آشامیدنی کارخانه در راستای کاهش مصرف آب

به گزارش می متالز، مهندس مهرداد اسماعیلی مدیر مهندسی آبرسانی با اعلام این خبر افزود: هدف کلی طرح بهبود مصرف آب آشامیدنی با توجه به بحران کاهش شدید منابع آب و صرفه جویی آب و انرژی الکتریکی  است. ویژگی خاص سیستم تنظیم قدرت پمپاژ الکتروپمپ ها باتوجه به فشار مورد نیاز ، تثبیت فشار خطوط ، و کنترل فشار آب آشامیدنی کارخانه از حالت دستی به اتوماتیک می باشد . 

وی با اشاره به اینکه ، این طرح در آذرماه 96 به بهره برداری کامل رسید ، از زحمات تیم مهندسی پروژه مهندس رضا عرب و جعفر اسدی ، رسول باقری ، عباس کیان پور، میلاد نورانی ، غلامعلی ورانی واحسان هاشمی که در پیشرفت پروژه نقش داشته اند قدردانی کرد.

در ادامه مهندس عرب سرپرست برق آبرسانی و سرپرست اجرای طرح در ارتباط با سیستم توضیحاتی را به شرح ذیل بیان کرد : سیستم مولتی پمپ سیستمی است که در آن با استفاده از یک درایو کنترل دور با قابلیت خاص مولتی پمپ می توان یک گروه  پمپ را به گونه ای تنظیم کرد که دبی مورد نیاز مصرف کننده تامین گردد .

وی ادامه داد: درایو قابلیت دریافت مقدار فلوویا فشار سیال را از سنسور مربوطه دارد و آن را با مقدار مورد نیاز مقایسه می کند و با تظیمات PID  CONTROLLER دستورافزایش سرعت یک پمپ و یا ورود کامل پمپ دیگر را به چرخه پمپاژ می دهد در این سیستم کنترل یکی از پمپ ها مستقیماً از درایو و دیگر پمپ ها با فرمان درایوراه اندازی وبه مجموعه اضافه می شود اجرای این طرح و کنترل دینامیک کل سیستم مولتی پمپ موجب افزایش راندمان ، طول عمر پمپ ها و همچنین صرفه جویی انرژی می گردد.

مهندس عرب در ارتباط با مراحل اجرای این پروژه اضافه کرد : در پمپ خانه آب آشامیدنی  طرح سیستم کنترل و راه انداز الکترو موتورها با استفاده از پنج مجموعه تابلو شامل یک دستگاه درایو 90 KW-FDU وچهار  دستگاه تابلو راه اندازبه روش FIX MASTER اجرا گردیده است که با استفاده از FEEDBACK فشار خط خروجی ، سیستم کنترل FDU توانایی کنترل بقیه الکترو پمپ ها را بدون نیاز به PLC خارجی دارد و در زمانی که یک پمپ به تنهایی نتواند مقدار فشار مورد نیاز راتامین نماید پمپ های دیگر توسط فرمان FDU وارد مدار می شوند و درزمان افزایش فشارخط  از مدار خارج می گردند . 

وی گفت: تصمیم گیری در مورد راه اندازی پمپ ها براساس ساعت کارکرد بر عهده سیستم FDU میباشد . از مزایای این سیستم علاوه بر تثبیت فشار خروجی آب اشامیدنی کارخانه به صرفه جویی توان الکتریکی وهمچنین کاهش مصرف آب وتعداد  شکستگی خطوط اب آشامیدنی ناشی از تنش های فشاری اشاره نمود .

مهندس عرب تصریح کرد: با انجام اقدامات اصلاحی روی سیستم ضریب اطمینان پمپ خانه آب آشامیدنی نیز افزایش یافته است . از دیگر مزایای سیستم وجود حفاظت های SHAFT   POWER  MONITOR جهت حفاظت مکانیکی تجهیزات دوار شامل حفاظت کاویتاسیون و کنترل واکنش ضربه ناگهانی سیالات (ضربه قوچ ) در هنگام راه اندازی وتوقف وSPIN START جهت جلوگیری از دور معکوس الکتروپمپ ها اشاره نمود.

 

عناوین برگزیده