تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۷۸۳
کد خبر: ۹۷۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سرپرست ذوب و احیای روی قشم خبر داد:

تولید هیدروکسید روی از باطله‌ در شرکت ذوب و احیای روی قشم، به‌زودی افتتاح می‌شود

می متالز - سرپرست ذوب و احیای روی قشم با تشریح حال و آینده شرکت، از بهره‌برداری واحد تولید هیدروکسید روی از باطله‌ها در آینده نزدیک خبر داد و و مهمترین خواسته از دولت را اعلام کرد.
تولید هیدروکسید روی از باطله‌ در شرکت ذوب و احیای روی قشم، به‌زودی افتتاح می‌شود

به گزارش می متالز، امیر رحیمی سرپرست شرکت ذوب و احیای روی قشم ( که یکی از زیرمجموعه غیر بورسی توسعه معادن روی بشمار می رود) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تولید آزمایشی واحد تولید هیدروکسید روی از باطله‌ها مدتی است آغاز شده و قرار است به زودی با حضور مقامات به صورت رسمی افتتاح شود.

وی در خصوص این پروژه گفت: یکی از پروژه های مهمی که فاز مطالعاتی آن از سال 94 شروع شده، پروژه احداث واحد تولید هیدروکسید روی از باطله ها است که فاز اجرایی آن در سال 95 آغاز شده است. در این واحد تولیدی خاک های با عیار 4 تا 5 درصد (موجود در محل دپو باطله ها) به کنسانتره 20 درصد تبدیل و به ابتدای خط تولید ورق روی منتقل می شود. پیشرفت این پروژه تاکنون حدود 96 درصد بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: فاز تحقیقاتی و مطالعاتی واحد تولید کنسانتره هیدروکسید روی از سال 94 شروع و عملیات اجرایی فاز اول آن در دی سال 95 به ظرفیت 10 تن فلز روی در روز شروع و  در شهریور 96 به بهره برداری رسید. فاز دوم پروژه در مهر سال 96 آغاز و در آذر همین سال به بهره برداری رسید که مجموعا ظرفیت واحد را به 20 تن در روز افزایش داد.

رحیمی با اشاره به موقعیت جغرافیایی کارخانه برای صادرات اکثر تولیدات شرکت تاکید کرد: در واقع تولید این مجتمع صادرات محور است و فقط حدود 5 درصد از تولیدات در بازار داخلی به فروش می رسد.شرکت سال گذشته موفق به صادرات حدود 12 هزار تن شمش روی شد و توانست محصولات تولیدی را به کشورهایی مانند ترکیه، امارات، چین و کره جنوبی صادر کند که در حدود 27 میلیون دلار ارزآوری داشته است. امیدواریم این رقم تا پایان سال جاری به 35 میلیون دلار افزایش یابد و همانند سال گذشته به عنوان صادرکننده نمونه منطقه قشم معرفی شویم.

وی دو هدفی که در حال حاضر به دنبال دستیابی آن هستیم،افزایش تولید و تولید  محصولات جانبی ذکر کرد و گفت: به طور مثال یکی از محصولاتی که قصد داریم تولید آن را در سال آینده عملیاتی کنیم طرح تولید کنسانتره سرب از کیک های باطله است. تولید کنسانتره سرب نیز با دو هدف انجام می شود. در درجه نخست بحث های مرتبط با محیط زیست است که با اجرای این طرح و تبدیل آنها به کنسانتره سرب مشکلات محیط زیستی برطرف خواهد شد و در درجه دوم ارزآوری و کسب سود برای سهامداران است. 

 

مهمترین خواسته از دولت

گفت: انتظار ما به عنوان یک تولیدکننده از دولت این است که زیرساخت های اولیه و اساسی تولید را فراهم کند تا سرمایه گذاران و صنعتگران بتوانند به تولید و اشتغالزایی بپردازند اما متأسفانه در سراسر ایران از جمله جزیره قشم زیرساخت های مناسب از جمله آب، برق و گاز فراهم نیست. مهمترین خواسته ما از دولت این است که لوله کشی آب و گاز  صورت پذیرد و دیماند مناسب برق جهت تولید را در اختیار این شرکت قرار داده و هزینه های برق نسبت به سرزمین اصلی کاهش یابد.

رحیمی افزود: این شرکت در سال 78 با ظرفیت 5 هزار تن در سال کار را آغاز کرد و در سال 80  ظرفیت آن به 10 هزار تن در سال افزایش یافت. ظرفیت فعلی کارخانه تولید سالانه 24 هزار تن شمش روی است. همچنین کارخانه اسید سولفوریک سال 90 احداث شد و در سال 92 به بهره برداری رسید. ارزش سرمایه گذاری این واحد تولیدی 9 میلیارد تومان با ظرفیت اسمی 180 تن در روز و سالانه 60هزار تن اسید سولفوریک است. اسید تولید شده در این کارخانه جهت مصرف داخلی مجتمع و مازاد آن به شرکت تولید روی بندرعباس - پالایشگاه نفت بندر عباس و ... ارسال می شود.

وی گفت: در حال حاضر 373 نفر پرسنل به طور مستقیم در واحدهای تولیدی کارخانه که شامل واحدهای واحد تولید ورق روی در دو فاز 1 و2، واحد تولید پودر روی با ظرفیت 4 تن در روز، کارخانه تولید اسید سولفوریک با ظرفیت 160تن در روز، واحد تولید آب شیرین کن با ظرفیت تصفیه هزار متر مکعب آب در روز و واحد تولید کنسانتره هیدروکسید روی با ظرفیت تولید 20 تن فلز روی  مشغول به کار هستند.

عناوین برگزیده