تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۹۷۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
ایران بدون رقیب در صادرات اسلب

رقابت تنگاتنگ ایران و عمان در صادرات بیلت و بلوم

می متالز - اسلب قطعه‌ای فولادی به شکل مکعب مستطیل است که معمولا به ضخامت ۲۳۰ میلی‌متر و عرض ۱٫۲۵ متر و طول ۱۲ متر است. اسلب یکی از محصولات میانی کارخانه‌های فولادسازی است که از آن برای تولید ورق فولادی استفاده می‌شود.
رقابت تنگاتنگ ایران و عمان در صادرات بیلت و بلوم

به گزارش می متالز، صادرات اسلب فولادی ایران در سال‌های اخیر جهش قابل مشاهده‌ای داشت و تقریبا تمام صادرات اسلب منطقه خاورمیانه توسط ایران صورت می‌گیرد. طبق اطلاعات تجارت سازمان ملل متحد، صادرات کل منطقه خاورمیانه در سال 2016 برابر 764هزار و 829 تن بود که ایران با 764 هزار و 611 تن صادرات در مقام اول جای گرفت، جایگاه بعدی با اختلاف بسیار زیاد و با 218 تن در اختیار ترکیه بود اما در صادرات سایر محصولات نیمه‌ساخته (بیلت و بلوم) ایران رقابت تنگاتنگی با عمان دارد.

همان‌طور که در نمودار شماره 1 دیده می‌شود حجم اصلی صادرات اسلب خاورمیانه توسط ایران صورت گرفته است. فولاد مبارکه و کارخانه‌های زیرمجموعه آن بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادر‌کننده محصولات نیمه‌ساخته ایران هستند. عمده صادرات اسلب ایران در سال 2016 به کشورهای تایلند و تایوان انجام شد.

بیلت و بلوم نیز از فرآورده‌های میانی نورد فولاد است که سطح مقطع بیلت کوچک‌تر از ۲۳۰ سانتی‌متر مربع و شکل آن دایره یا مربع با عرض کمتر از ۱۵ سانتی‌متر است. از بیلت بیشتر برای تولید میلگرد و مفتول استفاده می‌شود. بلوم مشابه بیلت است و در واقع اگر عرض بیلت بیش از ۱۵ سانتی‌متر و سطح مقطع آن بزرگ‌تر از ۲۳۰ سانتی‌متر مربع باشد آن را بلوم می‌نامند. از بلوم برای ساخت ریل، تیر آهن و قوطی استفاده می‌شود. در نمودار شماره 2 میزان صادرات بیلت و بلوم کشورهای ایران، عمان و ترکیه در سال‌های اخیر باهم مقایسه شده است.

حجم صادرات بیلت و بلوم ترکیه در سال‌های اخیر کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. صنایع فولاد ترکیه ابتدا با هدف تأمین فولادهای ساختمانی مورد نیاز در توسعه زیربناهای ابتدایی شهری و روستایی این کشور ایجاد شد، اما پس از مدتی ترکیه به بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طویل در منطقه خاورمیانه مبدل شد، اما این موازنه به سرعت در حال تغییر است. صنایع رو به رشد ترکیه تمایل روزافزونی به مصرف محصولات تخت فولادی از خود نشان می‌دهند. نیاز روزافزون صنایع اتومبیل‌سازی، ماشین‌سازی و کالاهای خانگی این کشور باعث شده تا از حجم صادرات محصولات نیمه‌ساخته این کشور کاسته شود و سرمایه‌گذاری‌ها در بخش محصولات پایانی از جمله انواع ورق‌های فولادی افزایش یابد.

اما کشورهای ایران و عمان در سال‌های اخیر جایگاه خوبی در صادرات محصولات نیمه‌ساخته به‌دست آورده‌اند.

در نمودار شماره 2 نرخ افزایش صادرات بیلت و بلوم ایران و عمان مشاهده می‌شود. در سال 2016، کشور عمان با صادرات 624 هزار و 624 تن و ایران 659 هزار و 629 تن رقابت نزدیکی با هم دارند. عمان در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای در بخش تولید محصولات فولادی انجام داده و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد به رقیب منطقه‌ای ایران تبدیل شده است.

عمده صادرات بیلت و بلوم ایران در سال 2016 به کشورهای امارات متحده عربی و تایلند، تایوان و ترکیه انجام شده است و اصلی‌ترین شرکای صادرات عمان در همین سال کشورهای امارات متحده عربی قطر و عربستان سعودی بودند.

عناوین برگزیده