تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۵۴۷
کد خبر: ۹۷۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
چشم‌انداز تقاضای محصولات تخت فولادی

افزایش تقاضای محصولات تخت فولادی در آینده

می متالز - با توجه به رشد ساخت‌و‌ساز و دیگر صنایع در کشورهای توسعه‌یافته، مصرف محصولات تخت فولادی نیز افزایش داشته است. صنعت ساختمان بیشترین سهم را از بازار محصولات تخت به‌خود اختصاص داده و پس از آن صنعت خودرو و تجهیزات قرار دارند.
افزایش تقاضای محصولات تخت فولادی در آینده

به گزارش می متالز، پیش‌بنی می‌شود که رشد تقاضا در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد. رشد تقاضا تنها مختص کشورهای در حال توسعه است و برای بازار اروپا نیز افزایش تقاضا در آینده پیش‌بینی می‌شود.

به‌طور کلی صنعت فولاد در هر کشور تا حدی می‌تواند دورنمایی از وضعیت اقتصادی و توسعه آن کشور را بدست ‌دهد. افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) در اقتصاد هر کشور به‌میزان زیادی به رشد صنعتی آن منطقه بستگی دارد. محصولات تخت فولادی نیز به‌دلیل استفاده گسترده در صنایع از این قاعده مستثنی نیستند. در سال 2016 ارزش بازار جهانی محصولات تخت فولادی 741 میلیارد دلار برآورد شد. عمده حجم مصرف شده محصولات تخت فولادی در صنعت ساخت‌و‌ساز، خودرو و تجهیزات مکانیکی است که با توجه به رشد چشم‌گیر این صنایع پیش‌بینی می‌شود تقاضای محصولات تخت فولادی افزایش یابد. در این میان صنعت ساخت‌و‌ساز بیشترین حجم مصرف را به‌خود اختصاص داده است. گسترش روزافزون شهرنشینی، رشد صنایع در اقتصادهای نوظهور و رشد جمعیت همگی پیکان مصرف را در جهت افزایش سوق می‌دهند.

همان‌طور که در نمودار 1 مشخص است در میان محصولات تخت فولادی، محصولات ساده کربنی بیشترین سهم بازار را دارد و پس از آن محصولات آلیاژی در جایگاه دوم قرار دارند. پیش‌بینی می‌شود که باتوجه به تقاضای بالا از سوی مصرف‌کنندگان نهایی برای محصولات تخت ساده کربنی رشد سالانه سهم این محصولات از بازار تا سال 2025 به 3.4 درصد برسد. برای صنعت ساخت‌و‌ساز اما این رشد رقم بیشتری خواهد بود. انتظار می‌رود تا سال 2025 رشد سالانه تقاضای محصولات تخت فولادی به 3.8 درصد برسد. در بخش صنایع خودرو، استفاده از محصولات فولادی به خودروسازان این فرصت را داد تا استانداردهای امنیت و استحکام را افزایش دهند اما با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر تمرکز خوردوسازان بر بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش وزن خودرو است پیش‌بینی می‌شود تقاضای محصولات تخت فولادی در این بخش رشد محدودی داشته باشد.

بازار محصولات تخت اقیانوسیه و آسیا بیشترین رشد را در میان مناطق مختلف داشته است کشورهایی نظیر چین، هند و ژاپن به‌دلیل افزایش جمعیت و بهبود زیرساخت‌ها بیشترین نرخ رشد تقاضا را در دنیا دارند. چین بزرگترین صادرکننده فولاد در سال 2016 بود که 42 درصد از حجم صادرات آن (44.9 میلیون تن) به محصولات تخت اختصاص داشت. سهم اروپا در سال 2016 از بازار محصولات تخت 18.6 درصد بود. با توجه به رشد ساخت‌و‌ساز و صنایعی همچون حمل‌و‌نقل، ماشین‌آلات و تجیهزات در کشورهای توسعه‌یافته نظیر آلمان و انگلستان انتظار می‌رود تقاضا در اروپا افزایش یابد. در سال 2016 حجم صادرات محصولات تخت فولادی در آلمان 13.1 میلیون تن بود که درکل 50 درصد از صادرات فولادی این کشور را به‌خود اختصاص داد.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بازار محصولات تخت فولادی حجم بالایی از بازار فولاد را شامل می‌شود و تولیدکنندگان بزرگ فولادی نظیر Tata steel, ArcelorMittal ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌‌اند و سعی کردند تا تجارت خود را در محدوده وسیعی از دنیا گسترش دهند. این امر موجب شد تا حجم گسترده‌ای از تجارت بین‌المللی را در بازار محصولات تخت فولادی شاهد باشیم.

عناوین برگزیده