تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۵۸۴
کد خبر: ۹۸۴۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سیروس میانجی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع سرب و روی

دولت با تسهیلات ارزان، به احیای معادن روی کمک کند

می متالز - بهره‌برداری از معدن مهدی‌آباد اتفاق مهمی است که می‌تواند بخشی از نیاز صنعت روی کشور را به خوراک برطرف سازد.
دولت با تسهیلات ارزان، به احیای معادن روی کمک کند

به گزارش می متالز، اما حتی با بهره‌برداری حداکثری از این معدن، تنها بخشی از ظرفیت خالی واحدهای تولید روی کشور پر خواهند شد و همچنان نیاز به خاک احساس می‌شود. بنابراین لازم است که در وهله اول از احداث واحدهای جدید و توسعه واحدهای قدیمی جلوگیری به‌عمل آید و پس از آن، نسبت به اکتشافات معادن جدید و بهره‌برداری از معادن کوچک اقدام شود. در این رابطه دولت باید به کمک معدنکاران بیاید و به آن‌ها تسهیلات ارزان بدهد.

برنامه‌هایی که ایمیدرو و شرکت روی مهدی آباد برای معدن روی در نظر گرفته‌اند، تولید حدود 800 هزار تن کنسانتره 25 درصد روی در سال است. باید توجه داشت که در حال حاضر ظرفیت تولید شمش روی در کشور حدود 500 هزار تن است. در صورتی که عیار خاک‌هایی که از معدن انگوران و دیگر معادن استخراج می‌شوند، به‌طور متوسط تقریبا 20 درصد در نظر بگیریم، حدود 3 میلیون تن خاک برای پر کردن تمامی ظرفیت کارخانه‌های تولید روی مورد نیاز خواهد بود. این یعنی ظرفیت نصب شده برای تولید شمش روی در کشور در حال حاضر نسبت به تامین مواد اولیه بسیار بالا است. بنابراین هر اندازه که در معدن مهدی‌آباد کنسانتره تولید و خاک استخراج شود، به هیچ عنوان کفاف ظرفیت موجود را نخواهد داد. ضمن اینکه باید ورود معدن بزرگ سرب و روی مهدی‌آباد به عرصه صنعت را پس از سال‌ها وقفه و چشم‌انتظاری، به فال نیک گرفت و تمام تلاش‌های دست‌اندرکاران صنعت سرب و روی کشور باید در این جهت باشد که این معدن هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و صنایع سرب و روی کشور و بخشی از ظرفیت‌های خالی آن‌ها را منتفع سازد. با این وجود نباید تنها به بهره‌برداری از این معدن اکتفا کرد و باید به‌دنبال منابع و معادن جدیدی برای تامین خوراک مورد نیاز واحدهای شمش روی بود.

 

بهره‌ برداری از معادن کوچک

یکی از الزامات بسیار مهم صنعت سرب و روی کشور این است که باید همیشه دنبال مواد اولیه بود. در مورد بهره‌برداری از معدن مهدی‌آباد نیز باید به تامین خوراک صنایع داخلی و ظرفیت‌های خالی موجود اولویت داده شود. در این رابطه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دست‌اندرکاران صنایع استان‌ها نباید مجوز احداث واحد جدید تولید شمش روی در کشور صادر کنند. البته باید گفت که وزارت صنعت، معدن و تجارت چنین امری را به‌صورت بخشنامه به همه استان‌ها اعلام کرده است؛ اما باید دید که تا چه حد استان‌ها این بخشنامه را رعایت می‌کنند. متاسفانه گاهی مشاهده شده که برخی استان‌ها چنین بخشنامه‌هایی را رعایت نمی‌کنند و از این‌رو کنترل تمامی استان‌ها در این رابطه بسیار مشکل است. البته عدم احداث ظرفیت جدید تولید شمش روی، باید هم شامل احداث کارخانه جدید و هم در بخش توسعه‌ای باشد و این موضوع از الزامات صنعت سرب و روی کشور به‌شمار می‌رود. ضمن اینکه در ابتدا باید به فکر تامین خاک مطمئن و مفید برای پر کردن ظرفیت خالی صنایع بود. بنابراین در اولویت دادن تامین خوراک صنایع سرب و روی کشور باید در ابتدا واحدهای موجود مد نظر قرار گیرد و تمام سیاست‌گذاری‌های دولت نیز در بهره‌برداری از معدن مهدی‌آباد نیز همین موضوع باشد.

 

عناوین برگزیده