تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۴۲
بازدید: ۳۹۳
کد خبر: ۹۹۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ظرفیت تبدیل ۳ میلیون تن آلومینیوم به محصول در کشور وجود دارد

می متالز - معاون برنامه‌ریزی و تحقیق و توسعه شرکت ایرالکو ایران گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور حدود ۵۰۰ هزار تن ظرفیت قابل تولید در کشور داریم و ظرفیت تبدیل ۳ میلیون تن آلومینیوم به محصول در کشور وجود دارد.
ظرفیت تبدیل ۳ میلیون تن آلومینیوم به محصول در کشور وجود دارد

به گزارش می متالز، علیرضا احمدی در نخستین جلسه میز تخصصی آلومینیوم اظهار داشت: کارخانه آلومینیوم‌سازی اراک با حدود نزدیک به ۵۰ سال سابقه تولید آلومینیوم در کشور یکی از قدیمی‌ترین صنایع آلومینیوم خاورمیانه است، این کارخانه با ۱۲۰ هزار تن در سال برای تولید آلومینیوم در سال ۵۱ راه‌اندازی شد و با توجه به سیاست‌هایی که در کشور برای صنعت آلومینیوم وجود داشت ظرفیت بیشتری در این حوزه در آن زمان در شهر اراک دیده نشد، در نهایت بعد از انقلاب با طرح توسعه‌ای که اجرا شد ظرفیت این کارخانه الان به ۱۸۵ هزار تن تولید خام آلومینیوم رسیده که با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور حدود ۵۰۰ هزار تن ظرفیت قابل تولید در کشور داریم.

وی افزود: در نهایت این ظرفیت در یکی دو سال آینده به نزدیک یک میلیون تن می‌رسد که با توجه به ظرفیت ۵۰ میلیون تنی آلومینیوم در دنیا حتی ظرفیت یک میلیون تنی هم رقمی به حساب نمی‌آید که در حد یک درصد یا دو درصد ظرفیت دنیا است.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیق و توسعه شرکت ایرالکو ایران تصریح کرد: اما بحث میز امروز افزایش توان صادراتی کشور است، در بحث صادرات آلومینیوم عواملی سبب شده که ما به داخل بیشتر توجه کنیم و کمتر به‌دنبال بحث‌های صادراتی باشیم، از جمله این عوامل می‌توان به مشکلات، کمبودها و کاستی‌هایی که در این زمینه وجود دارد اشاره کرد.

احمدی بیان کرد: ما در این بخش مشکلات ویژه‌ای را داریم که در این چند سال سعی شده بخشی از آنها برطرف شود، از جمله بحث تعرفه‌های مالیات است اگر ما تنها بخواهیم به جنبه صادرات نگاه کنیم و تعرفه‌های صادراتی را در نظر بگیریم شاید بخشی از مشکلات برطرف شود اما بحثی که هست اگر بخواهیم تولید داشته باشیم بخشی از آن به واردات نیاز دارد که بخشی از واردات ما تعرفه‌های سنگینی دارد که سبب می‌شود ارزش افزوده‌ای که درنظر داریم تحقق نیابد.

وی ادامه داد: مجموعه‌هایی مانند این میزها می‌تواند کمکی برای ما و مجموعه‌های زیردستی ما باشد که بتوانیم بازاری را در دنیا به دست بیاوریم، از جمله این مشکلات بحث یکسان‌سازی صادرات و واردات است، اگر بخواهیم تنها با تشکیل این میزها و جلسات بدون حمایت از سازمان‌های تولیدکننده پیش برویم به نتایج مورد نظر دست نمی‌یابیم.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیق و توسعه شرکت ایرالکو ایران عنوان داد: برای برطرف‌سازی این مشکلات باید مسائل را به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کنیم، در بخش داخل کشور مسائل مالیاتی، مسائل بانکی و مسائل مربوط به حمل و نقل، ریلی و جاده‌ای باید به طوری برنامه‌ریزی شود که صنعتگران ما بتوانند نهایت استفاده را برای رسیدن به صادرات داشته باشند.

احمدی اضافه کرد: الان به‌سبب اینکه برخی از سازمان‌ها مانند وزارت مسکن و شهرسازی و راه قوانینی را برای خود تعریف می‌کنند، در بحث قوانین مالیاتی مسائلی مطرح می‌شود که وقتی اینها را کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم که به نوعی چرخ تولید را متوقف می‌کند اگر این میزها بتواند به صنعت‌گران کل کشور کمک کند که بتوانند تولیدات خود را با قیمت مناسب به دست مشتری خارجی برسانند ما می‌توانیم در آینده شاهد پیشرفت  و افزایش سهم صادراتی باشیم.

وی افزود: موضوع دیگر بحث استقرار مالیات بر ارزش افزوده تولیدات صادراتی است که باید طبق قوانین پرداخت شود اما وقتی می‌بینیم که از زمانی که صادرات انجام می‌شود و تا زمانی که این استرداد انجام می‌شود چندین ماه و حتی سال طول می‌کشد آن سودآوری که مد نظر تولیدکننده است از بین می‌رود، بحث مشکلات بیمه‌ای، تبلیغات در کشورهای مبدا و غیره است که این میز باید بتواند به نحومقتضی این مشکلات را برطرف کند.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیق وتوسعه شرکت ایرالکو ایران تصریح کرد: موضوع دیگر بحث بندری است که باید جایی را در بنادر کشور به شکل زمین یا انبار درنظر بگیریم تا شرکت‌‎هایی که قصد صادرات دارند از این مبادی برای صادرات خود با یک قیمت مناسب استفاده کنند، در این زمینه شاید این امکان وجود داشته باشد که از امکانات بندری این شرکت هم دراختیار صنایع قرار داده شود.

احمدی بیان کرد: ظرفیت خالی که در بخش صادرات داریم اگر به صورت درست مورد استفاده قرار گیرد با توجه به سال تولید و اشتغال می‌تواند در بحث اشتغال موثر باشد، درست است که درنهایت به یک میلیون تن تولید شمش آلومینیوم در یک سال تا یک سال و نیم آینده قرار است برسیم اما ظرفیت صنایع زیردستی که در کشور نصب شده بیش از ۳ میلیون تن است که الان ظرفیت تبدیل سه میلیون تن آلومینیوم به محصول را داریم و بیش از ۱۲۰ کارگاه تولید پروفیل یا پرس سنگین تبدیل پروفیل تنها در استان مرکزی وجود دارد.

وی ادامه داد: دو میلیون تن ظرفیت آماده به کار داریم که باید از آن در بخش صادرات استفاده کنیم، الان خیلی از شرکت‌های پروفیل‌ساز ما یا با ظرفیت خیلی پایین کار می‌کنند یا تعطیل شده‌اند در بحث‌های دیگر مثل ورق و قطعات ریخته‌گری هم همین طور است.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیق و توسعه شرکت ایرالکو ایران عنوان کرد: کشور ژاپن هیچ کارخانه تولید آلومینیوم ندارد اما میزان صادرات صنایع و قطعات آلومینیمی آن شاید چندین برابر ما باشد که نشان می‌دهد صنایع تبدیلی می‌تواند بسیار سودآور باشد.

احمدی اضافه کرد: در بحث خارج از کشور هم باید ارتقاء کیفیت ونظارت بر کیفیت صادراتی را مورد توجه قرار دهیم، محصولی که با برندی وارد یک کشور دیگر می‌شود باید به گونه‌ای باشد که این برند برای همیشه حفظ شود که لازم است استانداردهایی در این زمینه رعایت شود.

وی افزود: ما نیاز داریم که در برخی از کشورها دفاتر صادراتی داشته باشیم، در حال حاضر کشور کوچکی مانند ویتنام وضعیت صادراتی خود را تشکیل داده و در ایران دفتر صادراتی قهوه و برنج ایجاد کرده است.

عناوین برگزیده