تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۰۷
بازدید: ۴۰۹
کد خبر: ۹۹۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت محصولات جانبی مس؛ صعود یا سقوط؟

می متالز - تولید و فروش محصولات جانبی مس از بحث‌برانگیزترین موضوعات در حوزه بازار مس هستند. قیمت این محصولات مثل اسید سولفوریک، طلا و نقره، تأثیر بسیار زیادی بر هزینه‌های ذوب و پالایش و درنهایت قیمت تمام‌شده مس دارد.
قیمت محصولات جانبی مس؛ صعود یا سقوط؟

به گزارش می متالز، اسید سولفوریک ازجمله محصولاتی است که قیمت آن بخش مهمی از درآمدهای واحدهای ذوب مس است. قیمت جهانی اسید سولفوریک در سال 2016 با توجه به افزایش عرضه اسید سولفوریک از واحدهای ذوب کاهش یافت. با این‌حال قیمت‌ها در سال 2017 سیر صعودی داشتند. در بررسی مؤسسه CRU از وضعیت کوتاه‌مدت بازار اسید سولفوریک، قیمت بالای اسید، با مقاومت روبه‌رو شده است و امکان افزایش بیشتر ندارد. با این حال افزایش قیمت مس، تمایل خریداران شیلیایی برای خرید این محصول را بیشتر کرد، درحالی‌که تقاضای بخش‌های مصرف‌کننده در سایر مناطق واردکننده اسید به مراتب کمتر است. چشم‌انداز میان‌مدت بازار اسید سولفوریک، تحت تأثیر روند قیمت گوگرد و عرضه و تقاضا است. با این‌حال پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول در طول سال‌های پیشِ‌رو افزایشی باشد.

یکی دیگر از مؤلفه‌های اصلی درآمد واحدهای ذوب مس، درآمد حاصل از استحصال طلا و نقره به‌عنوان محصول جانبی تولید است که مؤسسه CRU پیش‌بینی می‌کند روند مثبتی خواهد داشت که به سود واحدهای ذوب تمام می‌شود. با نگاهی به قیمت طلا، با توجه به روند خوبی که در سال جاری داشت، مؤسسه تحقیقاتی CRU پیش‌بینی می‌کند که همچنان شاهد افزایش باشد. این امر تا حدی ناشی از تنش‌های ژئوپولیتیک و همچنین سیاست‌های پولی انقباضی و کاهش نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده است که می‌تواند به اصلاح بیشتر بازار منجر شود؛ چرا که سرمایه‌گذاران به بازنگری در سیاست‌های مالی واکنش نشان می‌دهند. در بررسی کوتاه‌مدت، انتظار می‌رود که قیمت طلا، با افزایش نرخ بهره امریکا، طی سال آتی روند نزولی داشته باشد. مؤسسه تحقیقاتی CRU پیش‌بینی می‌کند که با توجه به طرح اعضای هیأت‌مدیره فدرال رزرو حتی با افزایش کم تورم، نرخ بهره ایالات‌متحده تا سال 2021 روندی صعودی در پیش گیرد. با توجه به این پیش‌بینی، افزایش‌های کم اما پایدار (قطعی) نرخ بهره، تمایل سرمایه‌گذاران به حفظ دارایی‌های خود در بازار طلا را افزایش می‌دهد.

به صورت مشابه در مورد نقره نیز تا سال 2020 با توجه به افزایش نرخ بهره در امریکا به‌رغم ثبات نرخ تورم، حفظ دارایی توسط سرمایه‌گذاران در بازار نقره، با هزینه همراه خواهد بود. در حین این اتفاق، فرض می‌شود که دارایی‌های نقره بخش خصوصی که از ابتدای دوران بحران مالی جهانی سیر صعودی داشت، در اختیار واحدهای ساخت و تولید قرار گیرد. تولید نقره از منابع معدنی نیز با توجه به رشد کند واحدهای ساخت و تولید با کاهش همراه خواهد بود. بنابراین، مؤسسه تحقیقاتی CRU بر این باور است که قیمت نقره با توجه به کاهش تولید معدنی، در سال 2020 و 2021 ، به 10 دلار بر اونس کاهش خواهد یافت.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده