تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۴:۲۱
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۹۹۶۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
قائم مقام وزارت صمت به گمانه زنی‌ها پایان داد؛

صنعت خودرو، سهمی از منابع رونق تولید نبرد

می متالز - “ دامنه شمول طرح رونق تولید سال 1396 وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی کوچک و متوسط دارای مجوز از این وزارت‏خانه بوده و صنعت خودرو که عمدتاً از واحدهای تولیدی بزرگ محسوب می‏ شوند، مشمول این طرح نیستند "
صنعت خودرو، سهمی از منابع رونق تولید نبرد

به گزارش می متالز، در سال گذشته طرح رونق تولید اقتصادی با پرداخت تسهیلاتی معادل ۲۴ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری نیز این طرح به عنوان مکمل طرح قبلی در جهت پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به  ۱۵ هزار واحد صنعتی  مدنظر قرار گرفته است که ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جهت پرداخت به ۱۰ هزار واحد صنعتی در راستای بهبود وضعیت فعلی و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ۵۰۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ به منظور نوسازی و بهسازی تعریف شد.

اما ظاهرا در شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۶ تنها ۳.۹۶ درصد از تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی مربوط به طرح رونق تولید به واحدهای صنعتی مربوطه پرداخت شد و این مساله با توجه به فرصت باقی مانده تا پایان سال، نگرانی بسیار زیادی در ارتباط با محقق شدن کلیه رقم پرداختی مذکور ایجاد کرد. در واقع  شرایط نامساعد پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی در طرح رونق تولید سال ۱۳۹۶تا جایی پیش رفت که چندی پیش صدای وزیر صنعت، معدن و تجارت را درآورد و این در حالی بود که  به گفته برخی از مسوولان مربوطه  نیز عملکرد دستگاه‌ها و بانک‌ها در این بخش به هیچ وجه رضایت بخش نبوده است.

در این بین برخی از کارشناسان و صاحب نظران بر این عقیده بودند که بخش زیادی از منابع بانکی به صنعت خودرو سرازیر شده و این طرح به جای آنکه در جهت افزایش ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال پایدار اجرا شود  به خودروسازان اختصاص داده شده است و همین امر دلیل کم کاری دستگاهها و بانکها در اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی بوده است. اما «رضا رحمانی» قائم مقام وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در امور تولید، به این گمانه زنی‌ها پایان داد و اعلام کرد که تنها قطعه سازان کوچک و متوسط در صنعت خودرو می توانند از این منابع استفاده کنند و خودروسازان مشمول این طرح نیستند. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید: 

- آقای رحمانی چرا سهم عمده ای از اعتبارات طرح رونق تولید، به سمت صنعت خودرو سرازیر شده است؟

طبق دستورالعمل طرح رونق تولید سال 1396 وزارت صنعت، معدن و تجارت، دامنه شمول این طرح؛ واحدهای تولیدی صنعتی و معدنی کوچک و متوسط دارای مجوز از این وزارت‏خانه بوده و صنعت خودرو که عمدتاً از واحدهای تولیدی بزرگ محسوب می‏شوند، مشمول این طرح نیستند، ولی مجموعه ‏های قطعه ‏سازی کوچک و متوسط در صنعت خودرو، مشابه سایر صنایع امکان بهره‏ مندی از منابع تخصیصی این طرح را براساس تشخیص کارگروه ‏های استانی دارند.

- در حالیکه طرح رونق تولید به طرف تقاضا بی توجه بود به اجرا درآمد به نظر شما در حال حاضر دولت با کالاهای در انبار مانده دریافت کنندگان تسهیلات تولید چه می‌کند؟

 طرح رونق تولید به طرف تقاضا بی توجه نبوده است زیرا براساس دستورالعمل تامین مالی بنگاه ‏های کوچک و متوسط سال 1396 بانک مرکزی ج.ا.ا.، اعطای تسهیلات به بنگاه ‏های تولیدی اختصاص یافته  که محصولات آن‏ها، از بازار فروش قابل قبول برخوردار باشد و منجر به انباشته‏ شدن محصولات در انبار نشود. همچنین در این طرح بنگاه‏ های تولیدی متوقف و یا در حال فعالیت کمتر از ظرفیت اسمی، مشروط به این‏که علت تعطیلی بنگاه، صرفاً ناشی از کمبود نقدینگی بوده باشد نیز مد نظر قرار گرفته است.

- اولویت اصلی پرداخت تسهیلات با کدام واحدهای صنعتی است؟

براساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت متبوع و بانک مرکزی ج.ا.ا، اولویت اصلی پرداخت تسهیلات موضوع طرح رونق تولید، به آن دسته از بنگاه‏ های تولیدی کوچک و متوسط تعلق گرفته است که عمدتاً دارای مشکلات نقدینگی بوده و محصولات آن‏ها از بازار فروش قابل قبول برخوردار باشد و منجر به انباشته ‏شدن محصولات در انبار نشود، همچنین از لحاظ ظرفیت تولید، دانش فنی، توان مدیریت و بازار، مشکلی که مانع راه ‏اندازی یا افزایش تولید باشد، نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به راه‏اندازی سریع و ایجاد اشتغال جدید باشند. ضمناً، جهت تحریک تقاضا، پروژه‌های اقتصاد مقاومتی دیگری در وزارت متبوع در دست اجرا است.

- به نظر می‌رسد طرح رونق تولید، تولیدکننده را به یک تولیدکننده بدهکار و سیستم بانکی را با حجم بیشتر معوقات مواجه کرده است برای اصلاح این وضعیت چه برنامه ای دارید؟

با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی ج.ا.ا، شبکه بانکی موظف است به‏ منظور حفظ منافع سپرده‏ گذاران و تخصیص بهینه منابع، نسبت‏ به بررسی توجیه فنی، مالی و اقتصادی درخواست متقاضیان اقدام نماید و درصورت کسب اطمینان از توجیه ‏پذیری طرح و پس از احراز اعتبارسنجی متقاضیان، نسبت‏به اعطای تسهیلات تصمیم‏ گیری گردد لذا با در نظر گرفتن این موارد، اختصاص تسهیلات به تولیدکنندگان با مشکلی مواجه نخواهد شد و شرایط تولیدکنندگان از قبل بررسی شده است.

عناوین برگزیده