تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۴:۲۷
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۹۹۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس کل بیمه مرکزی:

تصویب صندوق بیمه حوادث طبیعی در دستور کار است

می متالز - رییس کل بیمه مرکزی گفت: تصویب صندوق بیمه حوادث طبیعی در دستور کار قرار گرفته و بیمه مرکزی منتظر تأیید آن است.
تصویب صندوق بیمه حوادث طبیعی در دستور کار است

به گزارش می متالز، اولین اجلاس سالیانه جوامع ایمن به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و سوانح در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. در این اجلاس ، «عبدالناصر همتی » رییس کل بیمه مرکزی، «حسن قاضی زاده‌هاشمی» وزیر بهداشت ، «سید محمد‌هادی ایازی» معاون وزیر بهداشت  و «جواد نوفرستی» مدیرعامل انجمن جامعه ایمن ایران حضور داشتند. 

دراین مراسم  عبدالناصر همتی با بیان اینکه حوادثی که اشخاص حقیقی و حقوقی را سال به سال تهدید می‌کند، تنوع و پیچیدگی زیادی پیدا کرده، گفت: نمی‌توانیم بگوییم ایمنی به معنی مطلق اجرا می‌شود بلکه می‌توان آن را افزایش داد. برای این موضوع نیز نیاز به مدیریت ریسک داریم.

وی افزود: در حادثه پلاسکو حدود 30 درصد کسبه بیمه بودند. بسیاری از این افراد می‌گفتند 50 سال است در این ساختمان اتفاقی نیفتاده، چرا باید برای بیمه پولی بپردازیم؟ کسبه زیادی نیز حق بیمه معوق داشتند و فکر می‌کردند قرارداد بیمه صوری است.

مدیرکل بیمه مرکزی ادامه داد: سال گذشته 350 هزار نفر در حوادث مصدوم شدند. این رقم طی سه سال به یک میلیون نفر می‌رسد که برای جامعه ما غیرقابل قبول است. سالیانه 1000 میلیارد تومان صرف بیمه حوادث رانندگی و شخص ثالث می‌شود. با ایجاد خلاقیت در مدیریت ریسک می‌توان بخش مهمی از این حوادث را کنترل کرد.

همتی با بیان اینکه بیش از 80 درصد خسارت‌های پرداختی از طرف صنعت بیمه مربوط به حوادث رانندگی است، افزود: سال گذشته هر چه خسارت پرداخت کردیم، مربوط به عدم رعایت مسائل ایمنی بود. حادثه پتروشیمی بوعلی نیز 94 میلیون دلار خسارت به صنعت بیمه وارد کرد. این حادثه نیز به دلیل ضعف کنترل‌ها و رعایت نشدن نکات ایمنی اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه دو هزار میلیارد تومان خسارت ایجاد شد، اما کل مجموعه تحت پوشش بیمه 150 تا 170 میلیارد تومان بود. کمتر از 12 درصد ساختمان‌ها در کشور بیمه آتش‌سوزی و کمتر از هفت درصد آنها بیمه زلزله دارند.

به گفته مدیرعامل بیمه مرکزی، تصویب صندوق بیمه حوادث طبیعی در دستور کار قرار گرفته و بیمه مرکزی منتظر تأیید آن است.

هزینه خسارت‌های جانی و مالی ۸ درصد تولید ناخالص ملی است

همچنین در این مراسم حسن قاضی زاده‌هاشمی وزیر بهداشت با بیان اینکه وقوع برخی حوادث مانند پلاسکو، حوادث ترافیکی و .. نمادی از ناکارآمدی‌ است، گفت: این گونه حوادث طی چندین دهه انباشته شده و امروزه باعث آسیب، مرگ و میر و معلولیت‌های فراوانی در کشور می‌شود. باید باور کنیم همه این حوادث قابل پیش‌بینی است. سالیانه ۱۶ هزار نفر و روزانه ۴۴ نفر در جاده‌ها به دلیل حوادث ترافیکی فوت می‌کنند. این رقم معادل تعداد مسافران یک هواپیما و بیش از حادثه سانچی است. روزانه ۹۰۰ نفر و سالیانه ۳۳۳ هزار نفر به دلیل این حوادث مصدوم و بعضی از آنها دچار معلولیت‌های شدیدی می‌شوند. در کشور چند هزار نقطه حادثه خیز داریم که بیش از ۵۰ درصد آنها نقاط پرحادثه‌ای هستند یعنی می‌دانیم کجا حادثه اتفاق می‌افتد اما در صدد برطرف کردن آن نیستیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه معادل هشت درصد تولید ناخالص ملی هزینه عوارض این حوادث می‌شود، اظهار کرد: حوادث سوختگی که بیشتر آن‌ها در محیط‌های کاری اتفاق می‌افتند، سالیانه فوت ۳۰۰۰ نفر را به دنبال دارد. ۳۰ هزار نفر به دلیل این حوادث در سال بستری و ۱۵۰ هزار نفر معلول می‌شوند، علاوه بر آن ۸۰ هزار مورد مسمومیت با مونوکسید کربن به صورت سالیانه اتفاق می‌افتد که ۸۰۰ نفر از این افراد فوت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ۴۰ درصد کارگاه‌ها ایمنی لازم را ندارند. بر اثر حوادث کار روزانه بالغ بر ۱۰۰ نفر معلول می‌شوند. قانون مقررات ملی ساختمان با عمر بیش از ۲۰ سال به ندرت در کشور اجرا می‌شود. ما حرف‌های زیادی می‌زنیم اما در اجرا و نظارت نقش پررنگی نداریم. بیمارستانی که من کمتر از یک سال گذشته آن را در اسلام آباد غرب افتتاح کردم به دلیل زلزله فرو ریخت؛ در حالی که خانه‌هایی با قدمت بیش از ۵۰ سال خم به ابرو نیاوردند.

وزیر بهداشت با اشاره به مطلوب نبودن وضعیت کارگاه‌های ساختمانی در کشور اعلام کرد: روزانه سه نفر در این کارگاه‌ها به دلیل حادثه فوت و ده‌ها نفر مصدوم می‌شوند. مشکل ما زمانی پررنگ‌تر می‌شود که با عاملان این حوادث برخورد نمی‌کنیم. از حوادثی مانند پلاسکو، زلزله و سانچی چند سالی که بگذرد فقط نتیجه آن برخورد نکردن با عاملان و اطلاع رسانی نادرست خواهد بود که بازار شایعات را داغ می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه با اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان بخش عمده‌ای از حوادث اتفاق نمی‌افتند، تصریح کرد: ضعف در توانمندی، مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی ،نقص در زیرساخت‌ها، سهل انگاری و اجرا نکردن قانون منجر به حوادثی می‌شود که در بیشتر موارد سعی می‌کنیم در زمینه پیدا کردن مسئول آن فرافکنی کنیم. با وجود تلاش‌های زیاد هنوز نتوانسته‌ایم این حوادث را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت نقش قوه قضاییه را در پیشگیری از این حوادث بسیار موثر دانست و تصریح کرد: این قوه می‌تواند با هر کسی در هر جایی در صورت سر باز زدن از مسئولیت برخورد کند. در این میان نقش دادن به سازمان‌های مردم نهاد نیز بسیار مهم است. این امکان وجود دارد که در محله‌ها، شهرها و نقاطی که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند با استفاده از شوراهای محلات اطلاع رسانی مناسبی در زمینه پیشگیری از حوادث انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در کشور بیش از 200 بیمارستان ایمن نیست، افزود: دولت در طول 4 سال گذشته تلاش‌های زیادی در زمینه سلامت انجام داده است به طوری که 24 هزار تخت بیمارستانی ،‌5 هزار خانه بهداشت راه‌اندازی شده است اما ما تا رسیدن به استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم و در این راستا باید از دانش و تجربه دیگران در زمینه کاهش خسارت‌های جانی و مالی استفاده کنیم.

هاشمی افزود: در روز گذشته 100 نفر در اثر حوادث ترافیکی فوت و معلول شدند که یکی از علت‌هایش وجود بیش از 1580  نقاط حادثه خیز پر تکرار هستند.

 وزیر بهداشت با بیان اینکه قوانین خوبی در زمینه ایمنی تدوین شده اما نظارت مسئله‌ای مهم است، اظهار کرد:‌ در خصوص بیمه به مجلس و دولت در جهت تامین اعتبار مورد نیاز پیشنهادهای خود را داده‌ایم به طوری که اگر بودجه مصرف شده با مصارف هم‌خوانی  نداشته باشد ما مجبور هستیم سراغ محدودیت‌ها برویم تا سهم پرداختی مردم افزایش پیدا کند؛ امیدوارم چنین شرایطی برای ما ایجاد نشود و شر‌کا همکاری خوبی در این زمینه انجام دهند.

هاشمی گفت:‌ در حال حاضر پزشک خانواده در شهرهای زیر 100 هزار نفر به خوبی در حال انجام فعالیت هستند  و حدود 30 میلیون نفر از پزشکان خانواده خدمات پزشک خانواده دریافت کرده‌اند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: خوشبختانه طول عمرها افزایش یافته و قیمت داروها زیادتر می‌شود و ما بیماری‌های بیشتری را مورد مطالعه قرار می‌دهیم ولی با تمام وجود افزایش هزینه‌ها به صورت کاملا کنترل شده انجام شده است.

هاشمی با تاکید بر اینکه متاسفانه اعتبار پزشک خانواده از 2 هزار میلیارد به هزار میلیارد تومان رسیده است افزود: اگر ما به این حوزه  احترام قائل باشیم، نباید اعتبارها کاهش پیدا کند.

 وی در خصوص دسترسی به بیمارستان‌ها گفت: جمعیت تهران در زمانی که  بیمارستان‌های این کلا‌نشهر ساخته شده بود یک صدم جمعیت فعلی بوده است و  اکثر بیمارستان‌ها در مرکز تهران قرار دارند؛ فرسودگی زیاد و دسترسی کم مردم در زمان وقوع بحران به این مراکز یکی از مسائل و مشکلات جدی است که ما با آن روبرو هستیم.

  وزیر بهداشت ادامه داد: در خصوص افزایش دسترسی به بیمارستان‌ها  در زمان وقع زلزله در حدود 20 سال طرح‌های مختلفی نگاشته شده و کارشناسان خارجی نیز نظرات خود را گفته‌اند که همگی آنها نیازمند اعتبارات لازم است.

وی یادآور شد: در حدود 53 درصد بیمارستان‌ها ایمنی کافی در زمان وقوع زلزله و یا حوادث بحرانی ندارند که باید همه آنها نوسازی شوند.

هاشمی افزود: در اولین سالی که هموطنان اهوازی مان به خاطر آلودگی هوا مشکل تنفسی پیدا کردند در طول ۴۸ ساعت حدود ۱۷ هزار نفر مراجعه کننده به بیمارستانهای شهر اهواز داشتند، اما با شناسایی عوامل آن، سال بعد این تعداد به ۸ هزار نفر رسید و امسال نیز تعداد مراجعه به بیمارستان به ۳۰۰ نفر رسیده است که این خود اولین گام برای ایمن سازی است زیرا ایمنی در همه حوزه‌ها قابل تعریف است.

فوت 3 هزار نفر سالانه بر اثر حریق

در ادامه این مراسم «محمد‌هادی ایازی» معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: در سال ۱۹۸۹ سازمان بهداشت جهانی موضوع جامع ایمن را به علت مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از حوادث مطرح کرد، در ۱۲ سال گذشته کشور ایران نیز به این برنامه ملحق شد و در سند چشم‌انداز نیز تأکید شده بود که به این امر توجه کنیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی حدود ۱۱ هزار نفر در سال کاهش پیدا کرده است؛ در حالی که تعداد خودرو و موتورسیکلت‌های ما طی این سال‌ها چند برابر شده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت اظهار داشت: در سال حدود ۳۰۰۰ نفر بر اثر حریق فوت می‌کنند، ۳۰ هزار نفر به این علت بستری می‌شود و ۱۵۰ هزار نفر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

ایازی تصریح کرد: اورژانس کشور سالانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مأموریت انجام می‌دهد که بخش عمده آن مربوط به حوادث ترافیکی است.

وی ادامه داد: برای پرداختن به شبکه جوامع ایمن، باید بر روی مسائل مختلفی تمرکز کنیم. مشارکت مردم و مشارکت بین‌بخشی از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای ایجاد شبکه ایمن است.

ایازی ادامه داد: برای پرداختن به شبکه جوامع ایمن باید بر روی مسائل مختلفی تمرکز کنیم. مشارکت مردم، مشارکت بین بخشی از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی برای ایجاد شبکه جوامع ایمن است.

وی افزود: بررسی اطلاعات و آمارهای حوادث نیز از جمله اولویت‌های پرداختن به جوامع ایمن است. سازمان بهداشت جهانی به ما توصیه می کند آمارها را رصد کنیم که با شناسایی این حوزه، فرهنگ سازی صورت گیرد. ما در بخش راهنمایی و رانندگی توانستیم در فرهنگسازی موفق عمل کنیم اما در بخش‌های دیگر هنوز با مشکل روبرو هستیم.

در پایان «جواد نوفرستی» مدیرعامل انجمن جامعه ایمن ایران « گفت: ما هنوز درس‌هایی که از پلاسکو باید بگیریم را نگرفته ایم همه ما برای حادثه پلاسکو، زلزله بم و کرمانشاه بسیار ناراحت شدیم، جلوی زلزله را نمی توان گرفت، اما آن مردم در خانه‌هایی جان باختند که ساخته دست بشر است و حال باید دید کدام شهرهای ایران بعد از زلزله بم ایمن ساخته شده اند.

وی افزود: در جامعه ایمنی نباید دنبال مقصر بگردیم باید تقصیر را پیدا کنیم و به دنبال راه حل باشیم. از حادثه پلاسکو گذشته که در آمارها گفته شده در پایتخت بیش از ۳۰۰ ساختمان مشابه و یا بدتر از پلاسکو وجود دارد اما در این یک سال فکری به حال آنها نشده است.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن ایران گفت: نباید به آمارهای حوادث عادت کنیم، به اینکه روزی ۴۵ کشته و ۹۰۰ مصدوم در حوادث ترافیکی گزارش می شود نباید عادت کرد.

عناوین برگزیده