تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۴:۳۶
بازدید: ۶۰۱
کد خبر: ۹۹۷۰
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت عنوان کرد؛

قوام امضای قراردادهای جدید با اروپایی‌ها، پس از برجام

می متالز - توقیف تجهیزات حیاتی صنعت نفت ایران در دوران تحریم یکی از مشکلاتی بود که این صنعت را درگیر خود کرده بود. حوزه پالایش و پخش و انتقال نفت و فرآورده‌های آن از بخش های مهم صنعت کشور بود که هرگونه توقفو سکونی در آن می‌توانست درآمدهای اقتصادی کشور را دچار بحران‌های بزرگ کند و این در حالی بود که در آن دوران تکنولوژی های روز توسط تولیدکنندگان ایرانی قابلیت تبدیل شدن به قطعات مورد نیاز را نداشت.
قوام امضای قراردادهای جدید با اروپایی‌ها، پس از برجام

به گزارش می متالز، در بخش خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، این کمبود بیش از پیش احساس می‌شد و از قضا شرایط تحریمی در مقطعی مشکل سازتر می‌شد که تجهیزاتی که برای تعمیر و احیا به خارج از کشور می‌رفت نیز گرفتار توقیف‌های مداوم قرار می گرفت. در حقیقت این مانع، یعنی تحریم نه تنها نیازمندی‌های صنعت انتقال را درگیر خود می‌کرد بلکه دسترسی به تکنولوژی‌های به کار رفته در تجهیزات و قطعات را  نیز برای فعالان داخلی دستخوش چالش می‌کرد.

اما با اجرایی شدن برجام و رهایی کشور از تنگناهای تحریم های صنعتی و نفتی، این موانع یکی یکی و در بازه ای کوتاه از زمان مرتفع شد. خرداد ماه گذشته بود که عباسعلی جعفری نسب مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران برخی از معضلات این بخش را تشریح کرد و اظهار داشت: تعدادی از توربین ها که برای تعمیر به امارات و انگلیس منتقل شده بودند، پس از اعمال تحریم ها در این کشورها، توقیف شدند، اما پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، آزاد شدند.

وی درباره دستاوردهای برجام در صنعت نفت، بیان کرد: پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها، ارتباط و تعامل با شرکت‌های بین المللی تسهیل شده است، به طوری که هیات های متعددی برای مذاکره به کشور آمده اند.

وی افزود: در زمان تحریم، به سختی حاضر به پاسخ گویی به ما بودند، اما اکنون، در بخش های مختلف در حال تعامل با آنها هستیم که از جمله آنها می توان به شرکت های اروپایی تامین کننده توربین های صنعت انتقال نفت اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تاکید کرد: پس از برجام و مراجعه شرکت های بین المللی، به آنها اعلام کردیم که برای همکاری مجدد با ایران باید با شرکت های ایرانی مشارکت کرده و در داخل کشور ما مستقر شوند.

جعفری نسب به آزادسازی تجهیزات توقیف شده پس از اجرای برجام اشاره کرد و ادامه داد: تعدادی از توربین ها پیش از این برای تعمیر به امارات و انگلیس منتقل شده بودند که پس از اعمال تحریم ها در این کشورها، توقیف شدند، اما پس از اجرای برجام، آزاد شدند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت درباره فرصت های ایجاد شده پس از اجرای برجام، گفت: با رفع تحریم ها، امکان آشنایی و انتقال فناوری های جدید فراهم شده است که این امر باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها می شود.

اما شایان ذکر است که این مقام مسئول در جدیدترین گفتگوی خود با شانا گفت: آزاد شدن تجهیزات توقیف شده در دیگر کشورها و همچنین امضای قراردادهای جدید، از دستاوردهای برجام برای این شرکت بوده است.

جعفری نسب اظهار کرد: در سال‌های تحریم، ارتباط سازنده و موثر با شرکت‌های خارجی ارائه‌کننده تجهیزات و خدمات فنی کاملا قطع شده بود، اما پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همه این شرکت‌ها دوباره برای همکاری با ما اظهار تمایل کردند.

وی افزود: در مواردی همچون ساخت و تعمیر برخی توربین‌ها که در ساخت داخل هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، توانستیم دوباره از شرکت‌های خارجی خدمات مورد نظر را دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با اشاره به آزاد شدن و ورود چهار دستگاه توربین از امارات و انگلیس در پسابرجام، گفت: در زمان تحریم هیچ مذاکره‌ای درباره این مسئله کارساز نبود و ما جوابی نگرفتیم، اما پس از برجام این توربین‌ها که توقیف شده بودند، وارد کشور شد و هم اکنون در محل‌های مورد نظر نصب شده و در حال بهره‌برداری است.

جعفری نسب در گفت‌وگو با شانا تاکید کرد: هم اکنون شرکت‌های زیادی از اروپا برای فروش تجهیزات و ارائه خدمات به ما مراجعه می‌کنند.

امضای قرارداد برای سامانه نشت‌یاب اتوماتیک

وی از امضای قرارداد با یک شرکت انگلیسی برای نصب سامانه نشت‌یاب خودکار خبر داد و گفت: به تازگی این قرارداد امضا شده و قرار است به‌زودی در یکی از مسیرهای خطوط لوله به صورت آزمایشی نصب شود.

جعفری نسب عنوان کرد: امیدواریم این نمونه در دهه فجر امسال در مسیر مورد نظر نصب و افتتاح شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان این‌که پس از برجام و گشایش‌هایی که انجام شد، در زمینه پیگرانی هم شرکت‌های اروپایی پیشنهاد همکاری دادند، افزود: این موضوع سبب شده است که همکاری شرکت‌های چینی و روس که در زمان تحریم  تداوم داشت، افزایش یابد.

وی ادامه داد: در پروژه اسکادا که هم اکنون در حال اجراست نیز ممکن است از خدمات شرکت‌های خارجی استفاده کنیم.

جعفری نسب اظهار کرد: هم اکنون طرف اصلی ما در پروژه اسکادا یک شرکت ایرانی است، اما این امکان وجود دارد که بخشی از این طرح با کمک شرکت‌های خارجی انجام شود.

سامانه سرپرستی و گردآوری داده یا اسکادا (SCADA: Supervisory Control And Data Acquisition) به سامانه‌های کنترل و اندازه‌گیری در مقیاس بزرگ گفته می‌شود؛ به‌طور معمول منظور از اسکادا یک سامانهٔ مرکزی است که نظارت و کنترل یک سایت یا سیستم گسترده در فواصل زیاد (در حد چندین کیلومتر) را بر عهده دارد.

در یک سیستم اسکادا اتاق کنترل می‌تواند بر پایهٔ داده‌های به‌دست‌آمده دستورهای لازم را صادر کند، همچنین این داده‌ها در یک سیستم ثبت اطلاعات یا سیستم مدیریت پایگاه داده ذخیره می‌شوند که معمولاً قابلیت ترسیم نمودار و تحلیل اطلاعات را هم دارد.

سیستم‌های اسکادا برای پایش یا کنترل فرآیندهای شیمیایی، حمل و نقل، سیستم‌های آب‌رسانی شهری، کنترل تولید و توزیع انرژی الکتریکی و در خطوط نفت و گاز و دیگر فرآیندهای گسترده و توزیع یافته، استفاده می‌شود.

عناوین برگزیده